Steg 1: Meditation

Meditation är den enskilt viktigaste handlingen du kan göra för att komma närmare och älska dig själv. Det gör dig mer närvarande, medveten och tillfreds med dig själv.

Meditation handlar om att bli medveten om dig själv, din kropp, dina tankar och känslor.

Meditation har en bevisat positiv effekt på människors glädje och hälsa. Vi blir mer kärleksfulla, empatiska och närvarande vilket är nyckelkomponenter när vi skapar framtidens samhälle.

Gör så här

Placera din mobil i ett annat rum och slå på flygplansläge.

Sätt dig bekvämt i en lugn miljö där du inte blir störd av andra, på en stol, på golvet eller i en soffa. Sträck på kroppen. Ligg inte ner.

Blunda och ta ett par lugna andetag.

Rikta din uppmärksamhet mot din andning.

Iaktta din andning.

När din uppmärksamhet glider iväg till annat, konstatera dina känslor och tankar. Döm inte.

Återgå till att iaktta din andning.

Dina tankar kommer vandra iväg långt, kan kännas som att det spårar ur helt. Men det är alltså normalt.

Återgå till att iaktta din andning och dina reaktioner.

Hur länge du mediterar vid ett enskilt tillfälle spelar faktiskt inte så stor roll, 10, 20 eller 100 minuter. Resultaten kommer när du mediterar varje dag.

När du suttit en stund, iakttagit din andning och haft ett antal tankestormar och återgått till andningen, kommer du börja känna dig mer närvarande, mindre distraherad.

Fortsätt så länge det passar och du vill.

Hurra!

Du har nu tagit första steget mot ett mer kärleksfullt förhållande till människor och samhälle.

Kom tillbaka i morgon och gör det här en gång till.

Lämna ett svar